شبکه چیست و چگونه راه اندازی می شود؟
Voice over Internet Protocol (VoIP) نوعی تلفن است که از شبکه های کامپیوتری به ویژه اینترنت استفاده می کند، به این ترتیب به جای استفاده از خطوط تلفن سنتی، از پروتکل های IP برای انتقال صدا و سیگنال استفاده می شود. . این فناوری باعث ایجاد نسل جدیدی از تلفن ها، دیجیتالیزرها و فرستنده های صوتی برای تسهیل ارتباطات شد. این تلفن ها اغلب در مراکز اداری، سازمان ها و مشاغل خصوصی استفاده می شوند. تلفن های ارتباطی از نظر ظاهری شبیه به تلفن های سنتی هستند اما در عمل تفاوت های چشمگیری با تلفن های سنتی دارند. این مقاله به این موضوع می پردازد که اتصال تلفن چیست و چگونه اتصال تلفن را راه اندازی کنیم.
تلفن شبکه چیست؟
VoIP یک سیستم ارتباطی است که از رایانه، تلفن هوشمند، تلفن VoIP یا مرورگر دارای WebRTC برای برقراری تماس و انتقال داده از یک مکان به مکان دیگر استفاده می کند. در این فرآیند از اتصال اینترنت استفاده می شود. در مقایسه با تلفنهای ثابت سنتی (خط ثابت) که از سیمهای مسی برای انتقال سیگنالهای آنالوگ استفاده میکنند، VoIP از اتصال اینترنت پهن باند برای انتقال داده استفاده میکند. داده ها از آنالوگ به دیجیتال و سپس به آنالوگ تبدیل می شوند تا بتوانید محتوای صوتی را درک کنید. اگر میخواهید بدانید ویژگیهای اصلی VOIP چیست، سیستمهای VoIP معمولاً شامل ویژگیهایی مانند پست صوتی، ضبط تماس، شناسه تماسگیرنده سفارشی و گفتار به متن هستند. بسیاری از دفاتر از فناوری VoIP برای ایجاد یک سیستم ارتباطی یکپارچه استفاده می کنند تا تیم ها بتوانند به راحتی با مشتریان و همکاران ارتباط برقرار کنند.
WebRTC همچنین مجموعه ای از فن آوری های منبع باز است که ارتباط بلادرنگ بین مرورگرهای وب و برنامه های تلفن همراه را مستقیماً از طریق اینترنت امکان پذیر می کند. این فناوری به شما امکان می دهد بدون نیاز به پلاگین یا نرم افزار اضافی، ارتباط صوتی، تصویری و داده ای بین همکاران خود ایجاد کنید. WebRTC در تمام مرورگرهای مدرن و همچنین برنامه های بومی برای همه سیستم عامل های اصلی موجود است. این فناوری به عنوان یک استاندارد وب باز پیاده سازی شده و به عنوان یک API مشترک جاوا اسکریپت در تمام مرورگرهای اصلی موجود است. فناوری VoIP به شما امکان می دهد با استفاده از دستگاه های مختلف مانند تلفن های IP، رایانه، تبلت و حتی تلفن های معمولی تماس برقرار کنید.
تلفن شبکه چگونه کار می کند
اما مشکل این است که این فناوری چگونه کار می کند. اکنون که متوجه شدید تلفن تحت شبکه چیست، در اینجا توضیحی در مورد نحوه عملکرد این تلفن ها ارائه شده است.
برای راه اندازی تلفن تحت شبکه با دایان نت تماس بگیرید.
عملکرد این گوشی ها شامل سه مرحله است:
• تبدیل صدا به داده دیجیتال: ابتدا صدای شما از طریق یک دستگاه VoIP (مانند تلفن IP) به داده دیجیتال تبدیل می شود. این داده ها شامل داده های صوتی شما است که به صورت دیجیتالی ذخیره شده است.
• ارسال داده های دیجیتال از طریق اینترنت: این داده های دیجیتال سپس از طریق اینترنت به سرورهای وب ارسال می شوند. این سرورها وظیفه مسیریابی تماس های شما و اتصال شما به مقصد نهایی را بر عهده دارند.
• تبدیل مجدد به سیگنال تلفن: داده های دیجیتال در مقصد به سیگنال تلفن برمی گردند، در تلفن مقصد پردازش می شوند و این به گیرنده اجازه می دهد صدای شما را بشنود.
برخی از خدمات VIP نیز فقط از طریق رایانه یا تلفن های VIP در دسترس هستند. این به شما امکان می دهد با استفاده از نرم افزار VOIP روی رایانه یا تلفن VoIP خود تماس برقرار کنید.
مزایای استفاده از تلفن شبکه چیست؟
تلفن های تحت شبکه یا تلفن های اینترنتی مزایای زیادی دارند. با این مزایا، تلفن های تحت شبکه به عنوان جایگزینی مناسب برای تلفن های آنالوگ و دیجیتال در مشاغل و منازل مورد استفاده قرار می گیرند.
این مزایا عبارتند از:
• بدون نیاز به اتصال کابل های جدید. برای نصب خطوط داخلی روی تلفن های آنالوگ قدیمی نیاز به سیم کشی مجدد داشتیم. اما تلفن های شبکه به سرعت از طریق اینترنت نصب می شوند.
• نصب و راه اندازی سریع و آسان: تنظیمات تلفن اینترنتی از یک سرور اینترنتی دانلود می شود، برای راه اندازی VoIP نیازی به سیم کشی مجدد نیست.
• انعطاف پذیری مهاجرت: در تلفن های آنالوگ، خطوط برای انتقال به مکان جدید محدود می شدند. اما تلفن های اینترنتی در این مورد کمک می کنند.
• امکان انتخاب شماره دلخواه: حتی اگر در آن شهر نباشید می توانید شهرهای مختلف را انتخاب کنید.
• پوشش گسترده: می توانید از تلفن اینترنتی خود در هر کجا که به اینترنت دسترسی دارید استفاده کنید.
• مدیریت یکپارچه بلیط: فرصتی برای نظارت بر عملکرد کارکنان سازمان فراهم می کند.
امکانات و عملکردهای متنوع: از گزارش تماس گرفته تا قابلیت کنفرانس، تلفن های اینترنتی امکانات متنوعی را ارائه می دهند.
• کیفیت تماس عالی: تلفن های تحت شبکه کیفیت تماس بهتری دارند. این به معنای صدای واضح تر و اعوجاج کمتر در مکالمات است.
• چندوظیفه ای: می توانید همزمان روی تلفن های شبکه چت کنید، پیام های متنی ارسال کنید و تماس های صوتی و تصویری برقرار کنید. این ویژگی ها برای افرادی که به روش های مختلف ارتباطی نیاز دارند مفید است.
• امنیت کافی: تلفن های تحت شبکه دارای ویژگی هایی مانند اشتراک گذاری فایل و برنامه های چت هستند. این ویژگی ها به کاربران اجازه می دهد تا به راحتی اطلاعات را به اشتراک بگذارند.
محدودیت ها و معایب تلفن های تحت شبکه
تلفن های VoIP (Voice over IP) از اینترنت برای برقراری تماس صوتی و تصویری استفاده می کنند. این تلفن ها رایگان یا ارزان هستند و از زمان شروع به کار میلیون ها نفر و کسب و کار سود برده اند. اما برای تصمیم گیری در مورد استفاده از تلفن تحت شبکه باید به معایب آن توجه کرد. برخی از این معایب در زیر ذکر شده است:
کیفیت صدا
کیفیت خدمات (Quality of Service یا QoS) در تلفن های شبکه بسیار به ارائه دهنده تلفن شبکه شما و فناوری مورد استفاده بستگی دارد. کیفیت خوب خدمات به معنای صدای واضح، تاخیر ترافیک صوتی، اکو و نویز در حین تماس است.
• پهنای باند اینترنت
تلفن های شبکه به پهنای باند اینترنت بستگی دارند. اگر اینترنت شما با مشکل مواجه شود یا قطع شود، تماس های شما نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
• الزامات الکتریکی
برای استفاده از تلفن های تحت شبکه، باید یک مودم، روتر، ATA یا دستگاه رابط تلفن آنالوگ را به برق وصل کنید. در مقابل، تلفن های PSTN نیازی به برق ندارند. در صورت قطع برق محلی نمی توان از تلفن ثابت استفاده کرد.
• در صورت قطع شدن اینترنت، تماس قطع خواهد شد
اگر اینترنت شما قطع یا کند می شود، تماس با تلفن های تحت شبکه نیز با تاخیر مواجه می شود و کیفیت آنها کاهش می یابد.
مناطق کاربردی مختلف برای تلفن های شبکه
تلفن های تحت شبکه یا تلفن های IP انقلابی در زمینه ارتباطات تلفنی محسوب می شوند. از دیدگاه کاربران عادی، این دستگاه ها مانند تلفن های سنتی عمل می کنند. اما البته آنها خیلی بهتر از آنها عمل می کنند. برخی از موارد استفاده از تلفن های تحت شبکه به شرح زیر است:
ارتباط شخصی
مردم می توانند با استفاده از تلفن های VoIP با دوستان و خانواده خود تماس بگیرند. این گوشی ها در تجارت نیز به عنوان جایگزینی اقتصادی و کارآمد برای گوشی های سنتی استفاده می شوند.
• کاهش هزینه
تلفن اینترنتی به عنوان یک جایگزین موثر برای تلفن سنتی در تجارت استفاده می شود. شرکت های کوچک و استارتاپ ها می توانند با استفاده از Vip Phone هزینه های تماس و ارتباط خود را کاهش داده و کنترل کنند.
• ایستگاه های تلفن تحت شبکه IP
این سیستم به ایجاد ارتباط سریع و ایمن در سازمان ها و شرکت ها کمک می کند. باید به خاطر داشت که افزایش سرعت پیام رسانی بین اعضا گام مهمی در بهبود عملکرد کسب و کار است.
• ارتباطات داخلی
دورکاری به کارمندان اجازه می دهد تا با همکاران درون سازمان ارتباط برقرار کنند. ارتباط سریع، ایمن و کارآمد. به طور کلی تلفن های تحت شبکه امکان ارسال صدا از طریق اینترنت با استفاده از فناوری VoIP را دارند. این دستگاه ها از طریق اینترنت بدون نیاز به خطوط آنالوگ سنتی کار می کنند. گوشی های مکالمه از نظر ظاهری تفاوت چندانی با گوشی های معمولی ندارند اما از نظر صدا تفاوت زیادی با گوشی های معمولی دارند. اغلب در مراکز ادارات، سازمان ها و مشاغل خصوصی استفاده می شود.
[ بازدید : 2341 ] [ امتیاز : 3 ] [ امتیاز شما : ]